vrijdag 10 september 2010

Pide

oftewel Turks brood.

Ik denk dat elke Gentenaar af en toe wel eens een Turks brood verorbert. Overheerlijk, maar moeilijk te vragen in zo'n Turkse winkel.... Zouden ze het niet raar vinden dat wij een 'Turks brood' vragen? Zij vragen toch ook geen 'Belgisch brood' bij de bakker? En er staat daar natuurlijk geen kaartje bij met de juiste naam op. 

Omdat ik nooit goed weet wat te zeggen vraag ik altijd een 'brood' en dan wijs ik naar het rek.

Onlangs ben ik er achter gekomen dat het een pide is. En vanaf nu eten wij dus vaak pides.

Zoals deze avond:


Nodig:
- 1 pide
- 1 pot tomatensaus
- look
- 1 courgette
- enkele champignons
- Parmezaanse kaas
- verse rozemarijn

Bereiding:
- Snij de pide open. Nu kan je dus 2 pizza's beleggen.
- Smeer de tomatensaus open
- Bestrooi met look
- Neem de courgette en snij er reepjes af met een dunschiller
- Snij enkele champies fijn en strooi ze over de pizza
- Rasp wat Parmezaanse kaas
- Strooi nog wat verse rozemarijn (mag redelijk veel zijn - overheerlijk!)
- Hup, de oven in en 10 min. later kan je eten. Smakelijk!

7 opmerkingen:

Oon zei

Oke, ik ben dus een Gentenaar die dat nog nooit gegeten heeft. Zal ik toch eens moeten proberen.
't Ziet er in elk geval heerlijk uit en een ideaal voor een zelfgemaakte pizza (wat wij ook vaak doen, maar dan wel met een gekochte bodem).

Kelly - Ma vie en vert zei

Mmmm, ik gebruikte pide ook al als pizzabodem, zo gemakkelijk en heeeel lekker. En ik noem dat dan broodpizza's, flauw he. Maar pidepizza klinkt ook nogal raar...

mejuffrouw kip zei

ziet er erg lekker uit hoor. ik ken het probleem wel, ik voel me ook een enorme idioot als ik bij de turkse bakker om een turks brood vraag. maar aangezien ik in een deel van amsterdam woon waar de turkse bakkers stukken beter vertegenwoordigd zijn dan de nederlandse gaat het me steeds beter af;-)

Miss Stik zei

En ik ging u nu juist zeggen dat dat 'pide' is...
Ziet er wel een lekkere pide uit!

Janina Modaal zei

Njammie!
Pidepizza!

Bio de Janeiro is weer content!

Mamasha zei

Nog ni aan gedacht eigenlijk om er pizza van te maken. Wij eten dat hier ieder weekend en nu kennen die mannen ons wel en kijken ze wat raar als ik een 'Turks brood met zaadjes' vraag. Mmmmm...

Aardbei zei

Wat een leuk alternatief voor een gewoon pizzadeeg. Dat moet ik zeker eens proberen!